فناوری همگرا | رایانش هوشمند از هوش انسان الگو می‌گیرد

فناوری همگرا | رایانش هوشمند از هوش انسان الگو می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79719
رایانش هوشمند در تلاش است تا با همگرایی میان علوم کامپیوتر و شناختی، داده های ذهنی انسان ها را به صورت یک مدل کامپیوتری، شبیه سازی است.

طبق این عملکرد، سیستم های کامپیوتری برخلاف شیوه های سنتی که در نتیجه برنامه ریزی های انسانی فعالیت داشتند، حالا در یک تعامل چندجانبه با انسان ها و داده ها، علاوه بر تقویت خود، مرزهای هوشمندی را درمی نوردند.

 

محاسبات رایانه‌ای بدون دخالت انسان

به عبارت ساده تر، جامعه محاسبات رایانه ای به دنبال آن است که توانایی فکر کردن، رفتار و تصمیم گیری را بدون دخالت انسان برای کامپیوترها فراهم کند. بنابراین فرآیند ذهن انسان توسط رایانش، مدل سازی می شود. این قابلیت سبب شده تا از رایانش شناختی به عنوان جایگزینی مهم برای هوش مصنوعی و یا حتی نوع بلوغ یافته این هوش نام ببرند.

این روند هوشمندانه سبب شده تا رایانش شناختی، با کلان داده هایی طرف باشد که حجم بیشتری از داده های ساخت یافته را شامل می شود. این تعبیر در شرایطی، بسیار مهم ارزیابی می شود که طبق بسیاری از تحقیقات، حدود 80 درصد از داده ‌های امروزی، غیرساخت‌ یافته هستند.

بنابراین رایانش شناختی با گستره وسیعی از کلان داده ها در ارتباط است و این قابلیت، مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها را برای مشاغل مختلف به وجود آورده است.

 

یک اهرم نوظهور پیش برنده

این امکان می تواند میزان بازگشت سرمایه را برای سیستم محاسبات شناختی فراهم کرده و در قامت ابزاری ظاهر شود که با تسهیل سازی ایجاد مدل های فناوری اطلاعات به صورت خودکار، حل مشکلات را بدون دخالت انسان به شکل گسترده ای فراهم می کند.

به عنوان مثال کارکرد رایانش شناختی در حوزه بانکداری می تواند بسیار گسترده و حائز اهمیت باشد. به این ترتیب که این سیستم به آنها کمک خواهد کرد تا از منابع و جریان‌ های داده‌ ای عظیم و متنوع خود بتوانند بیشترین استفاده ممکن را در حفظ مشتریان و پیشگیری از ریزش آنها مبتنی بر ارائه تجربه بهتر به مشتری داشته باشند. ارائه پیشنهادات هوشمندانه و محصولات و خدمات شخصی ‌سازی‌ شده بر مبنای تعاملات مشتری با بانک و شناسایی الگوهای رفتاری وی، یکی از ساده‌ ترین و در عین حال موثرترین راهکارهایی است که بر مبنای رایانش شناختی قابل‌ دستیابی است.

این فناوری نوظهور با ارائه کارکردهای فراوان در حوزه های مختلف، نقش خود را در به عنوان یک اهرم پیش برنده تثبیت کرده و به همین دلیل با دامنه توجهات بسیاری از سوی بنگاه های علمی جهان مواجه شده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تغییری هوشمند
تغییری هوشمند
98/10/14 - 12:02
هوش مصنوعی مشاغل جدید ایجاد می‌کند؟
هوش مصنوعی مشاغل جدید ایجاد می‌کند؟
97/11/29 - 11:26
 17 زون تخصصی در  نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی
17 زون تخصصی در نمایشگاه ششم نوآوری و فناوری ربع رشیدی
97/07/18 - 15:01
بیشتر بخوانیم